Met de (grotendeels) vrije energiemarkt bestaan er ook duidelijke verschillen tussen de diverse energieleveranciers. Dat kan zijn op basis van het type energie dat ze leveren (groen, grijs, allebei), maar ook op basis van service, vaste kosten, variabele kosten en nog veel meer. Aan de hand van de website van de energieleveranciers kan een vergelijking gemaakt worden, maar het kan lastig zijn om de échte verschillen te onderscheiden.

Daarom heeft Energieleider een lijst gemaakt van vijf punten om in elk geval op te letten tijdens het vergelijk van energieleveranciers.

1. Enkel of dubbel tarief?

Een energieleverancier kan een enkel tarief hanteren of een dubbel tarief. Bij een dubbel tarief gaat het meestal om een tarief tijdens daluren en een tarief tijdens piekuren. Dit wil zeggen dat de energie duurder tijdens dagdelen waar veel mensen energie verbruiken.

Het verschil tussen de twee tarieven kan soms relatief groot zijn. Probeer te bepalen gedurende welke dagdelen je de meeste energie verbruikt. Zo kun je een inschatting maken van de gemiddelde kosten en niet misleid worden door het tarief van de daluren.

Sommige energieleveranciers hebben een enkel tarief en maken dus geen onderscheid tussen dal- en piekuren. Doorgaans ligt het tarief dan iets hoger dan het dalurentarief van andere energieleveranciers, maar lager dan het piekuurtarief.

2. Eerdere klantervaringen

Bijna niets zegt meer over de prestaties van een energieleverancier dan de ervaringen van eerdere klanten. Een energieleverancier kan allerlei beloftes doen op de website en andere uitingen, maar de vraag is of deze ook worden nagekomen.

Door recensies en ervaringen van bestaande of voormalige klanten te lezen kun je hier een goede inschatting van maken.

Ben je bijvoorbeeld opzoek naar groene stroom uit Nederland en wil je weten of Pure Energie hierbij de beste kandidaat is, dan kun je op zoek gaan naar Pure Energie ervaringen.

Aan de hand van de ervaringen krijg je een goed idee of de energieleverancier zijn werk goed doet.

3. Bepaalde of onbepaalde tijd

Doorgaans kan er gekozen worden tussen een contract van een bepaalde tijd of onbepaalde tijd. Bij een bepaalde tijd is er vaak een aansluitingsbonus of tijdelijke korting. Tegelijkertijd kan dit contract niet zonder boete voortijdig worden opgezet.

Dit kan bij een contract voor onbepaalde tijd wel, maar hier loop je doorgaans wel de bonus en korting mis. Het is goed om dit per energieleverancier te vergelijken.

4. Grijs of groen (en is het echt groen?)

Natuurlijk is er ook de vraag of je grijze of groene stroom wilt hebben.

Hoewel inmiddels bijna iedere energieleverancier zegt volledig groen te zijn, is dit in de praktijk niet altijd het geval.

Vaak worden zogenaamde Garanties van Oorsprong gekocht waarmee grijze stroom als groen geleverd mag worden. Wil je échte groene stroom, dan doe je er goed aan te kiezen voor een energieleverancier die groene stroom geproduceerd in Nederland levert.

5. Leveringskosten

De leveringskosten zijn de enige kosten die kunnen verschillen per energieleverancier. Hierbij kunnen de leveringskosten opgedeeld worden in een vast deel en variabel deel.

Bij sommige energieleveranciers zijn de vaste kosten relatief hoog en de variabele kosten vrij laag. Bij andere energieleveranciers is dit juist andersom.

Verbruik je relatief veel energie, dan is de eerste optie hier doorgaans de beste. Verbruik je weinig energie, dan kun je beter voor een leverancier kiezen met lage vaste kosten en relatief hoge variabele kosten.

Posted by Redactie